Rýchly kontakt 24/7 v OC: 0907/132 906 alebo 057/7880 566, -67, Email: lipova@osetrovatelskecentrumhe.sk
Rýchly kontakt 24/7 v SD: 0911/ 604 205 alebo 057/321 4404, E-mail: recepcia@osetrovatelskecentrumhe.sk
Telefonický kontakt pre telefonovanie s príbuznými v SD: 0903/224 156
V dlhodobej starostlivosti je stabilizácia zdravotného stavu bezvládneho seniora jednou z kľúčových úloh ošetrujúceho personálu. Pri zabezpečovaní starostlivosti o zdravie pritom zohráva veľký význam organizácia zabezpečenia lekárskej starostlivosti. Lekára potrebujeme ... veľmi, no fyzicky nemôže byť k dispozícii nepretržite. Preto jeho služby využívame najčastejšie v tej najefektívnejšej podobe - lekárskej konzultácii.
Dlhodobá starostlivosť sa od akútnej starostlivosti výrazne líši . Spolupráca lekára a sestry nadobúda úplne inú podobu . Fyzická neprítomnosť lekára prináša nové výzvy v oblasti efektívnej komunikácie a organizácie starostlivosti s cieľom udržať kondíciu , zdravie a život pacienta v súlade s maximom jeho skutočného potenciálu. Ošetrovateľský výskum a vývoj sa zákonite dotýka aj takých inovácií v organizácií zdravotnej starostlivosti, ktoré prinášajú želateľný efekt vo vzťahu k efektívnej kontrole a liečbe pacienta so zainteresovaním lekára .
Službukonajúca sestra nesmie dopustiť ...
V prvom rade je tu požiadavka na sestry. Niet sa čo diviť, že mnohé z nich majú z nižšie definovaných zodpovedností rešpekt i obavy.
Službukonajúca sestra nesmie dopustiť
Typickým príkladom , ktorý vhodne ilustruje požadovaný prístup sú príznaky infekcie.
Sestra ich musí včas rozpoznať, na našom pracovisku vyšetriť vitálne funkcie a zaviesť ich monitoring, bezodkladne vyšetriť CRP z krvi pri lôžku klienta, čím sa potvrdí alebo vylúči prítomnosť bakteriálnej infekcie a nasleduje telefonická konzultácia s lekárom podľa jasne stanovenej štruktúry/mimanuálu.
Medzi naše prakticky využívané a overené nástroje efektívneho zabezpečenia lekárskej starostlivosti ako konzultácie pri použití manuálov pri zhoršení zdravotného stavu, vizity praktickou sestrou, či efektívne telefonické konzultácie. K efektivite a bezpečnosti týchto prístupov prispeli pravidlá, ktoré zabezpečujú nielen udržateľnosť ale tiež odborný a etický kontext inovácií.
LEKÁR KÁŽE VYČKAŤ S LIEČBOU ... – DILEMA
Skúsená sestra môže mať pocit, že vie, čo je pre klienta najlepšie a môže mať aj schopnosť veľmi dobre predvídať následky oneskorenej pomoci. Navyše, existuje riziko „nakazenia sa“ fenoménom odďaľovania riešenia, častým v zdravotníckych zariadeniach SR.
V prípade, že sestra je presvedčená o postupe, ktorý je v kompetencii lekára, no lekár nesúhlasí, je správne postupovať nasledovne:
1. Opýta sa lekára, prečo .. spolu hľadajú prijateľné riešenie.
2. Ak sú pre ňu príčiny nepochopiteľné, a je naďalej presvedčená , že napr. odkladanie liečby či hospitalizácia sú rizikové, pokúsi sa slušne vyjednať, poprosiť, vysvetlí pri tom vlastné obavy.
3. Ak sa nepodarí dohodnúť, poprosí aspoň o kompromisné riešenie (antibiotiká nasadiť ak horúčka neklesne ...)
BUDOVANIE PARTNERSTVA, DÔVERY,
VZÁJOMNÉ UČENIE SA
1. Lekárovi vždy hovoríme pravdu, slušne, vysvetlíme dôvody postupu, musí vedieť, že ho akceptujeme, rešpektujeme a jeho názor je pre nás kľúčový !
2. Vedúca sestra, asistentka manažmentu si nájde čas na poskytnutie spätnej väzby (ako sa stav pacienta ďalej vyvíjal), lekár má byť podľa možností vždy informovaný, aby mal možnosť prijímať skúsenosti v oblasti efektu terapie.
Pacient alebo jeho blízki liečbu odmietajú
Isteže, pacient má právo rozhodovania o vlastnom osude, živote, zdraví. Citlivý zdravotnícky profesionál však iste rozpozná situácie, keď je toto rozhodnutie spôsobené nedostatočnou , a často i necitlivou komunikáciou. Pre tieto situácie v našich centrách prijali špecifickú politiku, ktorý vychádza z nasledovných aspektov :
K
„Politika“, princípy pre etické rozhodovanie
Efektívne konzultácie s lekárom (nielen) pri zhoršení stavu
Minimanuály máme pripravené pre všetky typické zhoršenia zdravotného stavu seniorov a obsahujú návod na to, čo sa pýtať, o čom lekára informovať, aby sa na nič nezabudlo , nepodcenilo.
Treba si priznať, že sa môžeme pomýliť , zabudnúť, no s minimanuálom sme primerane vyzbrojení.
Minimanuály - charakteristika, význam :
Použitie minimanuálov:
G Vhodné používať pred alebo v rámci konzultácie s lekárom alebo priamo pri poskytovaní ošetrovateľskej starostlivosti.
1. Nalistovať minimanuál, ktorého téma korešponduje s aktuálnym stavom klienta..
2. Počas telefonického/osobného rozhovoru s lekárom zároveň prechádzať jednotlivé kroky definované v minimanuáli.
Príklad minimanuálu, používaného pri novovzniknutej infekcii:
Výpadok lekárskej vizity - prolongácia vyšetrenia lekárom
Vizita realizovaná praktickou sestrou je chápaná ako akceptovateľná alternatíva lekárskej vizity.
Pozíciu praktickej sestry zastáva skúsená sestra .
Úlohy praktickej sestry pri vizite – zhrnutie krokov :
V dlhodobej starostlivosti je teda včasný, operatívny , proaktívny prístup sestry prioritou. Je to službukonajúca sestra, ktorá musí prevziať zodpovednosť za včasné rozpoznanie i zvládnutie prípadného rizika. Zvlášť v tejto dobe, pociťujeme obdobie všeobecnej skepsy , no pasivita je pre pacienta, ktorý sa nevie dožadovať pomoci, zvlášť nebezpečná. Prolongovaný zásah býva synonymom zanedbania zdravotnej starostlivosti.
Informačné zdroje , inšpirácia pre praktickú sestru:
„Balíček otázok při každodennom vyšetrení ťažko a kriticky chorého pacienta
(MUDr. Matějovič, FN Plzeň) a externý formulár Fyzikálne vyšetrenie používať ako inšpiráciu, my sme si vypracovali na základe týchto dokumentov vlastnú efektívnu pomôcku pre efektívne štrukturované vyšetrenie – pečiatku
Chorobné znaky a príznaky – diferenciální diagnostika , Lukáš, Žák akol. , Grada (odborná knižnica Slnečného domu a Ošetrovateľského centra)